Jouw potentieel als startende docent beter benutten: tips voor jou en je school+ een gratis tool!

Gepubliceerd op 25 november 2021 om 14:33

Als startende docent uitval voorkomen..?

Ondanks alle aandacht die er is voor begeleiding van startende leraren, blijft uitval van docenten in de eerste 5 jaar een probleem. Misschien helpt het jou als starter om te weten dat vrijwel iedere docent in het begin een vorm van crisis doormaakt.

In dit artikel enkele factoren uitgelicht die zowel jou als jouw school kunnen helpen, gebaseerd op een aantal punten uit een publicatie van de VO-raad over de waarde die jij voor jouw school kunt hebben als starter.  Als docentcoach beschrijf ik uiteraard wat ik voor jou kan doen. Daarna wil ik je een gratis tool aanbieden die je kan helpen nadenken over jouw plek in de school, en je kan helpen die plek beter bij jou te laten passen!

 

Bezinning op benadering van starters in de school

De cultuur binnen de school zelf, de benadering door begeleidende collega’s en leidinggevenden heeft grote invloed op de mate waarin een docent zich gesteund en gestimuleerd voelt. Geijsel et al., beschrijven dat (en veel meer) in 2020 in ‘De waarde van startende leraren voor scholen’. Kijkt de school vooral naar starters als naar medewerkers die nog veel te leren hebben en de meeste dingen niet kunnen (tekortkomingsperspectief) dan is de focus van begeleiding het zo snel mogelijk verhelpen van die tekortkomingen en zich voorlopig beperken tot basistaken. Er kan minder oog zijn voor nieuwe ideeën van de startende docent. Ervaren collega’s kunnen teveel voorschrijven hoe ‘de dingen moeten’. Mede hierdoor kan de docent zelf ook gaan focussen op wat nog niet gaat, en zich teveel gaan aanpassen ten koste van eigen inzichten. Wat ten koste kan gaan van bevlogenheid, motivatie kan verminderen en het risico op burn-out en uitval kan doen toenemen.

Kijkt de school meer naar wat de nieuwe professional zoal te bieden heeft, juist omdat deze op dat moment de nieuwste inzichten opdoet qua theorie en vaak met een verfrissende blik op het werk komt (waarderingsperspectief) en de school geeft ruimte aan dit ‘aanvangsenthousiasme’ dan is er meer gelegenheid voor de starter zich op school te ontwikkelen op gebieden waar diens krachten en interesses liggen.

Het kan dus goed zijn om je als ervaren collega, vakgroep, team en school af te vragen in hoeverre je bereid bent ruimte te geven aan startende professionals en hun aanvangsenthousiasme!

 

Zélf omgaan met crisis als startende docent

Alle inspanningen echter om te stimuleren dat je als startende docent je goed voelt en je kunt ontwikkelen (want er zijn op veel scholen uitstekende programma's door schoolopleiders en werkbegeleiders) kunnen soms een crisis niet voorkomen. Dan kan de vraag ‘waar doe ik het voor’ rijzen. Denk maar aan situaties als dat je als starter een echt moeilijke groep krijgt, een ouder tegen je zegt ‘het begin valt nog niet mee voor je hé’ of als je in conflict raakt met een leerling. Als collega’s laten merken niet achter jouw ideeën te staan. Als je onzeker raakt over je eigen kunnen of er niet in slaagt situaties anders te benaderen of te relativeren. Zelf herinner ik me mijn eigen crisis van de eerste jaren maar al te goed!

Het is dus op dat moment aan jou als starter, om in zelfreflectie te gaan. Juist die crisis dwingt je om zélf een sterke visie te ontwikkelen. Het is dan zaak om het niet op te geven en samen met je leidinggevende, collega’s en naasten thuis in gesprek te gaan- je staat niet alleen! Een citaat:

“Een crisis in de eerste jaren als leraar hoeft dus niet problematisch te zijn. Integendeel, het biedt de kans om diep na te denken over de vraag wat je aan het leraarschap bindt. De leerlingen? Het vak? Leerlingen zien groeien? Dit geeft richting aan de invulling van je werk, omdat je beter in staat bent om te benoemen wat je wilt en, minstens zo belangrijk, wat je niet wilt, en wat je minder belangrijk vindt. Dit geeft direct handvatten om je over sommige dingen minder druk te maken, en om te schrappen in het curriculum of in je agenda. Hierdoor lukt het beter om je als leraar te ontwikkelen op een manier die bij jou past, en de leraar te worden die je wilt zijn, wat “redefining oneself as a teacher” wordt genoemd.” (Geijsel et al., 2020).

 

Coaching voor jou als startende docent

En dit is dus het stuk waarop ik jou, de startende professional met zoveel potentieel, als coach kan helpen sterker uit die crisis te komen.

Om je al vast een tool in handen te geven, heb ik voor jou als startende onderwijsprofessional, maar zeker ook voor jou die al even op weg bent, een scorelijst gemaakt waarmee je zelf in bezinning kunt gaan over al je taken. Wat ben je allemaal aan het doen (dit vul je zelf in) en in hoeverre spreken je taken je aan? Krijg je de ruimte die je zou willen om je ideeën in de praktijk te brengen? Het gebruik van deze tool kan je helpen om te bepalen welke taken uiteindelijk écht bij jou passen en een aanzet geven tot het bespreken van jouw wensen in je team.

Klik hier om de gratis scorelijst aan te vragen!

 

Herken je je in de docent in crisis, maar lukt het je niet goed daar sterker uit te komen? Of doe je ervaring op met deze tool, maar weet je niet hoe je daarna verder moet?  Neem dan contact op!

 

 

Bron:

VO-raad, Platform Samen opleiden & professionaliseren, Geijsel, F., Van Leeuwen, J., März, V., Meijer, P., Oolbekkink, H., & Schaap, H. (2020). De waarde van startende leraren voor scholen. VO-raad. https://www.researchgate.net/profile/Julia-Van-Leeuwen/publication/344929865_Het_innovatief_professioneel_potentieel_van_starters/links/5f996a4ea6fdccfd7b84d36f/Het-innovatief-professioneel-potentieel-van-starters.pdf

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.